لیزر موهای زائد

یکی از شایع ترین دلایل مراجعه افراد به کلینیک های پوست، موهای زائد است. مو تا حد معینی رشد می کند و سپس به صورت طبیعی می ریزد و موی جدید توسط فولیکول به وجود می آید.

چرخه رشد مو شامل سه مرحله است:

مرحله رشد: طی آن مو دارای حداکثر ضخامت و رنگ است؛ در این مرحله اشعه لیزر بیشترین اثر تخریبی را بر فولیکول مو دارد.

مرحله توقف رشد: ضخامت فولیکول رشد یافته کاهش پیدا می کند و از پیاز مو که مسئول تغذیه رسانی آن است، جدا می شود.

مرحله استراحت: در این مرحله تمام فعالیت های رشد متوقف می شود؛ در نواحی مختلف بدن مدت این دوره تفاوت دارد. این مرحله در موی سر به مدت تقریبا یکصد روز و دیگر نواحی بدن تا شش ماه طول می کشد.

امروزه روش های سنتی از قبیل استفاده از کرم های موبر، تراشیدن و بند انداختن چون تاثیری در از بین بردن فولیکول مو ندارد، با گذشت زمان موجب بازگشت موهای ناخواسته به همان تعداد، ضخامت و رنگ قبلی می شود.

لیزر موهای زائد چیست و عملکرد آن چگونه است؟

لیزر روشی سریع، موثر و بدون درد است که برای تمام نقاط بدن قابل انجام است؛ در این روش، در یک زمان بسیار کوتاه (در حد هزارم ثانیه)، نور لیزر با طول موج مناسب به پوست تابیده و با تجمع انرژی و ایجاد حرارت در فولیکول های مو همزمان ده ها فولیکول مو را تخریب می کند، اغلب موهای زائد تخریب شده از سطح پوست پاک می شود و باقیمانده آن پس از یک تا دو هفته خودبه خود ریزش پیدا می کند.

برای از بین بردن موهای زائد بدن چند جلسه لیزر لازم است؟

بعد از انجام لیزر تعداد موها کاهش یافته، اما چون موها در فازهای متفاوتی از رشد به سر می برد، تعدادی از آنها طی عمل لیزر از بین نرفته و باقی می ماند. بنابراین باید این عمل هر پنج تا هشت هفته یکبار تکرار شده تا موها کاملااز بین برود. تعداد این جلسات حداقل 6تا12 جلسه است که با توجه به خصوصیات ژنتیکی فرد ممکن است بیشتر یا کمتر باشد. از طرف دیگر ریشه و پیاز مو می تواند موهای جدید را ایجاد یا بازسازی کند؛ یعنی ممکن است در کنار پیاز مویی که از بین رفته است، ریشه جدید ایجاد شود، لذا بعد از اتمام دوره لیزر، فرد باید سالی یک یا دو بار تحت لیزر درمانی قرار گیرد تا موها مثل گذشته رشد نداشته باشد و موهای جدید کمتر رشد کند.

عوارض احتمالی لیزر موهای زائدبدن:

قرمزی،تیرگی، براق شدن و حتی زخم شدن پوست است که اگر طول موج و انرژی استفاده شده برای بیمار درست انتخاب شود، چنین عوارضی اتفاق نخواهد افتاد. این نکته را هم به یاد داشته باشید که پس از لیزر حداقل یک ماه از قرار گرفتن در مقابل آفتاب خودداری کنید، زیرا به دلیل حساس بودن پوست​ ممکن است دچار آفتاب سوختگی شوید.

موهای زائد صورت یا هیرسوتیسم:

یکی از مشکلات مهم امروزه در خانم که آنها را مجبور به حضور در مراکز لیزر جهت رفع موهای اضافی می کند موهای زائد صورت میباشد.

برای کسب بهترین نتیجه درمانی از لیزر، ضروری است ۳ نکته مهم را در خصوص لیزر موهای صورت بدانیم:

چه کسانی مناسب لیزر هستند؟

۱)کسانی که دارای موهای تیره و ضخیم (نه کرکی، نه سفید) در صورت یا نواحی ای از بدن بوده که روز به روز بر تعداد و ضخامت آن افزوده می شود.

۲)کسانی که در انجام آزمایشات، مشکلات هورمونی یا اختلال مهمی نداشته اند یا در صورت وجود این مشکلات هورمونی ابتدا آن را درمان یا کنترل کرده اند.

۳)کسانی که حساسیت یا عارضه ای به نور لیزر نداشته باشند، مانند بعضی از بیماری های رماتیسمی پوست که ممکن است واکنش های ناشناخته ای نسبت به نور آفتاب یا لیزر داشته باشند.

۴)خانم هایی که باردار نیستند.

چه مراکزی و با چه دستگاه هایی خدمات لیزری را ارائه می دهند؟

مطمئن بودن از نوع دستگاه ها در مرکزی که مجوز انجام لیزر را کسب کرده اند، ضروری است، زیرا تنوع دستگاه ها از نوع نوری IPL (با اثرات درمانی کمتر از لیزر) تا انواع لیزری می توانند پاسخ های درمانی متفاوتی داشته باشند. از این جهت حتی دانستن نام دستگاه و جزئیات آن ضروری است.درمراکز زیبایی سروتونین با بهترین دستگاه ها و مجرب ترین اپراتورها لیزر موهای زائد انجام میگیرد.

چند نکته مهم از لیزر موهای اضافی:

_لیزر به معنای درمان کامل و رفع همیشگی موهای زائد نیست. به طوری که فرد مبتلاممکن است هر یک یا ۲ سال مجبور به انجام مجدد لیزر برای موهای جدید باشد.

_قبل از انجام لیزر بهتر است یک منطقه کوچک از پوست صورت یا بدن را لیزر نموده تا از نحوه پاسخ درمانی یا واکنش های احتمالی ناخواسته مطمئن شوید.

_قبل از انجام لیزر صورت خود را کاملاشسته و پاک کنید، زیرا وجود کرم یا لوازم آرایشی مانع اثر مناسب لیزر خواهد بود.

_لیزر بر موهای سفید اثری نداشته و بهترین راه درمان برای موهای سفید انجام الکترولیز است.

_چنانچه مبتلابه هر مشکل یا بیماری پوستی هستید، قبل از انجام لیزر پزشک خود را مطلع کنید، زیرا لیزر گاهی می تواند موجب عود یا شدت آن شود.

_یک ماه قبل از لیزر و در طول مدت لیزر از بند انداختن موهای صورت خودداری کنید و در صورت نیاز، موهای صورت را با ژیلت شیو کنید.

تعداد جلسات لیزر چگونه است؟

در هر دوره از 5تا12 جلسه با فاصله جلسات از یک تا 3 ماه در افراد مختلف متفاوت است.

آیا رنگ پوست در افراد مختلف درانجام لیزر تاثیر دارد؟

بهترین نتایج درمانی لیزر در افراد با پوست روشن و موهای تیره خواهد بود و برعکس افراد با پوست تیره و موهای بور یا روشن کمترین نتیجه را خواهند داشت.

ضخامت موها در انجام لیزرموهای زائد تاثیر دارد؟

نتایج درمانی لیزر، تغییر ضخامت موهای ضخیم به موهای نازک و کرکی است، بنابراین برای درمان موهای کرکی هزینه نکنید.

اگر پس از اولین جلسه لیزر شاهد ۳ تغییر عمده شامل:

کاهش ضخامت موها، کاهش رشد موها و به آسانی کنده شدن آن شده اید آنگاه اثر لیزر را در خود مناسب بدانید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *