تزریق چربی

فهرست

 تزریق چربی چیست؟

تزریق چربی یا انتقال چربی عبارت است از: برداشت چربی از برخی نواحی بدن و انتقال و تزریق آن به مکان های مورد نیاز همان فرد.

تاریخچه  تزریق چربی:

از سال ها قبل چربی به عنوان یک ماده پرکننده (filler)  بی خطر و بسیارخوب مورد توجه پزشکان بوده و با گسترش دانش و مهارت پزشکان امکان استفاده از این حجم دهنده طبیعی گسترش یافته است. چربی یک پرکننده طبیعی، بدون ضرر، در دسترس است.

ماندگاری تزریق چربی چقدر است؟

اثرات آن ماندگار و دائمی است.

آیا انجام تزریق چربی خطرناک است؟

انجام تزریق چربی توسط افراد آموزش دیده آسان و بی خطر است و در نهایت شکل طبیعی بدن حفظ شده و به هیچ وجه مثل مواد مصنوعی ویا ژل ها تغییر شکل غیر عادی ایجاد نمی کند. چربی تزریق شده در بدن جابجا نمی شود.احتمال عفونت و یا عوارض دیگر بسیار نادر است. از این رو چربی از پرطرفدارترین حجم دهنده های دنیاست.

در چه مواردی می توان از تزریق چربی استفاده کرد؟

1 .اصلاح و بهبود چروک های اطراف چشم،گودی زیر چشم، اخم، خنده و…
2 ً .برجسته سازی و حجم دهی مثال افزایش حجم گونه، چانه، لب، افزایش حجم صورت های کوچک.
3 .اصلاح برخی از نقص های ناشی از تصادفات یا اعمال جراحی قبلی در صورت و بدن.
4 .اصالح برخی از نواقص مادرزادی صورت و بدن.

ماندگاری چربی تزریق شده چقدر است؟

تزریق چربی در واقع نوعی پیوند بین بافت های بدن است که در آن سلول های چربی بدن خود فرد به نواحی تزریق شده پیوند می شوند. به عبارت دیگر سلول های چربی از بافت محل جدید )که در آن تزریق می شوند( تغذیه می کنند و زنده می مانند. از آنجا که سلول چربی بسیار حساس و شکننده است تنها بخشی از سلول های چربی تزریق شده زنده می مانند. سلول هایی که در جریان پیوند زنده می مانند رشد کرده و دائمی هستند و رفتار آنها مشابه سایر سلول های بدن است. یعنی می توانند چاق یا لاغر شوند. بنابراین چربی نه تنها حجم دهنده سالم بی ضرر و دائمی است، بلکه با گذشت زمان مشابه بافت چربی بدن رفتار می کند.

هزینه ی تزریق چربی چقدراست؟

هزینه و تعرفه ی تزریق چربی با توجه به انتخاب مرکز و تخصص پزش معالج متغییر است.شما میتوانید برای اطلاع دقیق از قیمت تزریق چربی با مراکز سروتونین تماس حاصل فرمایید.

تزریق چربی برای چه افرادی مناسب است؟

تقریبا همه می توانند تزریق چربی را انجام دهند و محدودیت سنی ندارد، یک فرد در طول عمرش چندین بار می تواند اینکار را انجام دهند.

چندروز بعداز انجام تزریق چربی میتوان به ادامه ی فعالیت ها پرداخت؟

3 هفته بعد از تزریق می توانید به فعالیت های روزانه پرداخنه و ورزش کنیدو لیزر انجام دهید.

ضمنا تزریق چربی می تواند تا حدودی محل آکنه را ترمیم کند.

درچه مواردی  انجام تزریق چربی ممنوع و یا با شرایط خاص امکان پذیر است؟

•در دوران حاملگی

•کسانی که ضعف سیستم ایمنی دارند

•فشارخون باال و کنترل نشده

•وجود عفونت فعال در هر نقطه از بدن به خصوص در مجاورت محل تزریق

•بیمارانی که شیمی درمانی می شوند

•مصرف داروهای ضدانعقاد مثل آسپرین

•سایر بیماری های زمینه ای مهم

•وجود ژل و یا پرکننده های مصنوعی در همان ناحیه

آیا با کاهش وزن چربی تزریق شده ازبین میرود؟

با کاهش وزن، سلول های چربی تزریق شده ازبین نمی روند بلکه به همراه سایر سلول های چربی بدن شما کوچک شده و با افزایش وزن مجدداً بزرگ می شوند.

تفاوت بوتاکس با چربی چیست؟

بوتاکس که نام تجاری آن نوعی سم ضعیف شده است با فلج کردن عضالت، چین های پوستی را کم کرده و یا به صورت موقت از بین می برد. در حالی که چربی نقش پرکنندگی و حجم دهندگی دارد و این دو جایگزین یکدیگر نیستند. شما می توانید در مراکز سروتونین بر حسب صالح دید پزشک از هر دو این روش ها استفاده کنید.

اگرچربی تزریق کرده اید تزریق  بوتاکس در همان ناحیه را، به یک ماه بعد موکول کنید و اگر قبال تزریق بوتاکس داشته اید، و می خواهید در همان ناحیه چربی تزریق کنید، بهتر است تا از بین رفتن اثر بوتاکس صبر کنید.

تفاوت چربی با ژل چیست؟آیا تزریق چربی بهتر است یا تزریق ژل؟

ژل ها نیز نوعی پر کننده هستند که انواع مختلف دارند اکنون فقط انواع قابل جذب آنها ً که عموما ترکیب اسید هیالورونیک هستند در بازار ایران موجود است. این ژل ها 8 تا حداکثر 15 ماه در بدن باقی می مانند. اگر چه ژل ها با بدن سازگار هستند ولی به هر حال یک ماده خارجی محسوب می شوند و هیچ گاه با نسج بدن به صورت همگن و یکنواخت در نمی آیند. مصرف آنها در حجم های زیاد عوارض بیشتری دارد. امکان عفونت و جابجا شدن وجود دارد. اگر در قسمتی از بدن شما ژل تزریق شده است تا جذب کامل ژل از تزریق چربی در همان ناحیه خودداری کنید. اما اگرقبلا چربی تزریق کرده باشید می توانید حداقل سه ماه بعد از تزریق ژل در همان محل استفاده کنید.به طور کلی تزریق چربی مقرون و به صرفه تر است و ماندگاری بالاتری نسبت به ژل دارد.

مراقبت های قبل از تزریق چربی:

•اگر سیگار یا قلیان می کشید حداقل سه هفته قبل از تزریق آن را قطع کنید. نتیجه تزریق در افراد سیگاری کمتر از سایرین است.
•اگر از آسپرین و یا داروهای ضدانعقادی و یا رقیق کننده های خون استفاده می کنید با نظر پزشک معالج، 10 روز قبل آن را قطع کنید.
•اگر هر کانون عفونی در بدن داریداز قبل اطلاع  دهید.
•اگر سینوزیت دارید و یا در مجاورت مکان های تزریق دچار عفونت شده اید ازقبل اطلاع دهید.
•اگر به دارو، چسب و یا مواد ضدعفونی کننده حساسیت دارید اعلام کنید.
•با توجه به ورم و احتمال کبودی در مناطق تزریق، برنامه کار، ملاقات و مجالس خود را تنظیم کنید.

مراقبت های بعداز تزریق چربی:

1)تا14روز بعداز تزریق چربی بدون تایید پزشک از آسپیرین و داروهای ضدالتهابی غیراستروییدی مانند ژلوفن استفاده نشود.

2)فقط از داروهای تجویز شده توسط پزشک استفاده شود.

3)تا یک روز اول کسی نزد شما باشد تا درصورت لزوم به شما در انجام کارها کمک کند.

4)به منظور عدم کاهش خونرسانی تا 3هفته بعداز تزریق چربی از مصرف هرنوع دخانیاتی پرهیز شود تا در عمل انجام شده خللی به وجود نیاورد.

5)از کمپرس یخ به منظور کاهش ورم استفاده کنید.

6)تا یک ماه روی صورت نخوابید و هنگام خواب سر بالاتر از سطح بدن قرارگیرد.

7)از روز 4یا5ام میتوانید حمام کنید و زخم های ساکشن خودرا طوری که آموزش دیده اید بشورید.

8)حداقل تا 4هفته زخم های ساکشن خودرا ماساژ ندهید و فشاری روی انها ایجاد نکنید.

9)تا 3الی 4هفته از هرگونه فعالیت سنگین خودداری نمایید.

آیا چربی تزریق شده در بدن حرکت کرده و جابجا می شود؟

ژل ها و برخی پروتزها پس از تزریق و جاگذاری در مسیر جاذبه زمین حرکت کرده و جابجا می شوند. چربی تزریق شده به بافت چربی همان محل پیوند شده و هرگز جابجا نشده و تغییر شکل نمی دهد.

برای کسب بهترین نتیجه تزریق چربی باید چند مرتبه انجام شود؟

برای کسب بهترین نتیجه 2 تا3 بار تزریق الزم است.در موارد خاص معمولا ممکن  است  دفعات تزریق بیشتر هم باشد.

فواصل هر مرتبه تزریق چه مدت میباشد؟

فواصل هر تزریق حداقل سه ماه است، ولی شما می توانید 4 یا 6 ماه و حتی یک سال بعد نیز تزریق بعدی را انجام دهید. ممکن است شما با یک نوبت تزریق
چربی به نتیجه دلخواه برسید.

همان طور که گقته شد تزریق چربی نوعی پیوند بافت زنده است. برای اینکه سلول ها زنده بمانند باید در حجم های کوچک و در الیه های مختلف تزریق شوند. وارد کردن حجم زیادی از سلول چربی در یک مکان بی فایده است و سلول های چربی از بین می روند. برای بدست آوردن نتیجه مطلوب باید تزریق چربی را چند بار تکرار کرد.

آیا بعداز تزریق چربی لزومی به انجام پی آر پی میباشد یا خیر؟

چند سالی است که برخی از شرکت ها و برخی از محققین ادعا کرده اند که تزریق چربی به همراه PRP باعث بهتر شدن نتایج و ماندگاری بیشتر چربی می شود ولی این ادعا هنوز به صورت علمی اثبات نشده و بسیاری از بزرگان تزریق چربی در دنیا از PRP استفاده نمی کنند.

ارتباط تزریق چربی با سلول های بنیادی چیست؟

بافت چربی دارای تعداد زیادی سلول های بنیادی است و همین باعث شده که محققین برای بدست آوردن سلول های بنیادی از بافت چربی استفاده کنند. وقتی چربی را در یک مکان تزریق می کنیم عملا تعدادی سلول بنیادی نیز به محل تزریق وارد می کنیم به همین دلیل است که بسیاری از مراجعین از بهتر شدن کیفیت پوستشان خوشحال هستند. بهتر شدن آثار برش های جراحی قبلی یا جراحات پوستی پس از تزریق چربی نیز می تواند به دلیل وجود سلول های بنیادی باشد. اکنون به دنبال روش هایی هستیم که با افزایش تعداد سلول های بنیادی در بافت چربی تزریق شده بتوانیم نتیجه بهتری به دست بیاوریم.

روش کار تزریق چربی به زیر پوست چگونه است؟

در تزریق چربی، ابتدا توسط پزشک معاینه می شوید و مکان های مورد نیاز تزریق را ضمن مشاوره مشخص می کنید. در روز تزریق ابتدا عکس های مورد نیاز از مناطق تزریق صورت می گیرد. سپس با بی حسی موضعی و تزریق ترکیبی از سرم و داروی بی حس کننده به محلی که می خواهیم چربی را از آن بگیریم:پهلوها و یا داخل و خارج ران ها مرحله کشیدن چربی آغاز می شود.

با کمک سرنگ و کانولهای مخصوص چربی از مناطق مشخص شده خارج می شود. این مرحله تقریبا دردی نداشته و به  راحتی قابل تحمل است.

در مرحله بعد ابتدا از آرامبخش تزریقی یا استنشاقی استفاده می شود و سپس مناطق مورد نظر با تزریق داروی بی حسی، بی حس می شود و درهمین حین با کانول های مخصوص چربی تزریق می شود.

توصیه های لازم بعداز تزریق چربی:

بعد از تزریق، ورم و گاه کبودی به مدت 2 تا 3 هفته وجود خواهد داشت. شدت این حاالت در افراد مختلف متفاوت است. در بسیاری موارد ورم وجود خواهد دارد ولی کبودی نیست.
ممکن است عدم قرینگی را در صورت احساس کنید این حاالت گذرا است، نگران نباشید. الزم است برنامه های خود را به گونه ای تنظیم کنید که فرصت کافی برای بهبودی داشته باشید.ممکن است در محل های برداشت چربی اندکی احساس درد کنید که گذرا است و با مسکن های معمولی قابل کنترل میباشد.البته اگر بعداز گذشت 48ساعت همچنان احساس درد شدید داشتید حتما با پزشک معالج خود تماس حاصل فرمایید.دیدن ترشح از محل برداشت چربی عادی بوده و گذراست و جای نگرانی ندارد.تا3هفته در محل های کشیدن چربی از گن های مخصوص استفاده شود بجز زمان استحمام.

درمراکز سروتونین تزریق چربی کاملا تخصصی به طور طبیعی توسط پزشکان حرفه ای انجام میشود.

تزریق چربی

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *