پی آر پی(PRP)

پی آر پی چیست؟

قبل از دانستن کلیات پی آر پی باید بدانیم خون بدن از دو قسمت:هماتوکریت و پلاسما تشکیل شده است.

هماتوکریت: این بخش شامل سلول‌های خونی مانند گلبول‌های سفید، قرمز و پلاکت‌ها است.

پلاسما: بخش زمینه‌ای و مایع خون که شامل آب و مواد محلول در آن مانند پروتئین‌ها، مواد معدنی، مواد غذایی و…است.

_پی آر پی یک روش بی خطر،کم تهاجمی و غیر جراحی است و درد ناشی از ان بسیار ناچیز است.در این روش به پوست اطراف ناحیه تزریق صدمه ای وارد نمیشود و خطر بروز واکنش آلرژیک وجود ندارد زیرا که از خون خودتان استفاده میشود.

نحوه ی انجام درمان پی ار پی:

برای پی آر پی مقداری خون ازبازوی شما میگیرند,مقدار آن تقریباً برابر با خونی است که برای آزمایش خون در آزمایشگاه از شما دریافت می‌شود(حدود ۱۰تا۲۰میلی لیتر).

نمونه‌ی خون شما را درون دستگاهی به نام سانتریفیوژ میگذارند و با چرخش سریع این دستگاه حدود ۲۰دقیقه و براساس نیروی گریز از مرکز,بخش های مختلف خون از یکدیگر تفکیک میشوند و در نهایت محلولی به دست می آید که غنی از پلاکت های خون شماست.

محلول اماده شده پی آر پی را در پوست شما تزریق میکنند و پس از ورود این محلول به ناحیه آسیب دیده سه اتفاق مهم رخ میدهد:

۱)باعث تحریک تشکیل کلاژن می‌شوند. پروتئین کلاژن به نوعی سیمان بافت‌های شما است.۲)باعث تشکیل عروق خونی جدید می‌شوند.۳)باعث ساماندهی و تقسیم‌ سلول‌ها می‌شوند.

نکته:انجام هیچ تست خونی از قبل لازم نیست مگر آن که به یک بیماری خونی مشکوک باشیم.

قیمت انجام درمان پی آر پی:

قیمت و تعرفه ی پی آر پی و مزوتراپی ممکن است در کلینیک های مختلف بایکدیگر متفاوت باشد زیرا خدماتی که در هرکیلینیک ارائه میشود و مهارت پزشک و امکانات و تجهیزات میتواند روی قیمت تاثیرگذار واقع شود. بنابراین هرچه کیلینیک تخصصی تر و پیشرفته تر باشد هزینه ی درمان پی آر پی نیز بیشتر است باید دانست که این موضوع ارتباط مهم و مستقیمی با کیفیت خدمات ارائه و نتیجه ی نهایی آن دارد.

_به طور کلی ۸۰٪از مراجعه کنندگانی که پی ار پی انجام میدهند از این روش درمانی رضایت خاطر داشته اند.اکثر افراد مسنی که از درد های ارتروز بوده اند از این روش به منظور کاهش درد خود استفاده کردند همچنین از این روش به منظور جوان سازی پوست نیز استفاده میشود.

عوارض بعداز تزریق پی آر پی:

طور کلی این روش در حدود 20 سال است که در دنیا در حال بررسی ست و در این مدت هیچ گونه عارضه و عواقب سوئی گزارش نشده است.بنابراین هیچ لزومی ندارد که شما از این روش درمانی بترسید زیرا طبق تحقیقاتی که در استرلیا در رابطه با درمان با پلاسمای غنی از پلاکت انجام شد نشان داد که عوارض جانبی این روش درمانی بسیار نادر و محدود است.

طبق گزارش تهیه شده از بیماران،عوارضی مانند:

سر درد گذرا و یا ایجاد احساس درد درناحیه ی پوست تجربه شده است.که به هرحال هر درمانی که با استفاده از سوزن انجام شود با مقدار کمی درد همراه است.

با وجود بسیار نادر بودن این عوارض به طور کلی:مقداری آسیب رگ های خونی،سردرد های بسیار خفیف،عفونت،آسیب به عصب ها که بسیار محدود است را میتوان نام برد.

در این روش چون پزشک برای بی حس کردن سر از داروی بی حسی استفاده میکند ممکن است نسبت به آن ماده ی بی حسی حساسیت کنید، پس بهتر است قبل از آن پزشک خودرا در جریان حساسیت های دارویی خود بگذارید.

لازم به ذکر است که در کلینیک سروتونین پزشکان حاذق ما قبل از انجام هر عملی سوالات لازم را در این زمینه از شما میپرسند.

آیا امکان انتقال سلول های سرطانی در روش درمان پی آرپی وجود دارد؟

احتمال پیدایش هرگونه سلول های سرطانی در این روش

صفر مطلق است,زیرا پلاکت وارد شده به بدن شما از خود بدن شما گرفته شده و بخشی از وجود خودتان است و روش پی آر پی هیچ گونه عارضه ای جز درد مختصر، تورم و قرمزی هنگام تزریق ندارد.

موارد منع استفاده از درمان پی آر پی:

درصورت داشتن هریک از علامت های ذیل از انجام پی ار پی خودداری فرمایید و به هیچ عنواغ سراغ آن نروید؛
سرطان
هیپوفیبریموژنمی
اختلال‌های متابولیک
اختلال‌های سیستمیک
عفونت حاد و یا مزمن
بیماری‌های پوستی مزمن
سندرم اختلال پلاکت
ترومبوسیتوپنی
بیماری کبدی مزمن
ناپایداری همودینامی

از چه سنینی مجاز به تزریق پی آر پی میباشیم؟

اثرات این روش در بسیاری از حوزه های پزشکی ثابت شده است و‌ افراد تقریبا۱۲سال به بالا میتوانند پی ار پی را شروع کنند.

آیا اثرات تزریق پی آر پی دائمی است؟

پی آر پی روشی برای احیا و تقویت موهای ضعیف میباشد،در صورتی که عامل اصلی تضعیف موها کنترل شده باشد اثرات پی آر پی طولانی خواهد بود.
همچنین اثرات پی آر پی در مورد جوان سازی صورت و جای جوش بسیار قابل توجه ست.

پی آر پی درکدام نواحی عمل میکند؟

پی ار پی فقط در نواحی دارای پیاز قبلی مو عمل می کند این روش در درمان ریزش های ارثی که در پنج سال اخیر رخ داده نیز موثر است و در تمام کسانی که جلسات درمانی را به طور منظم انجام دهند و فاقد مشکلات هورمونی باشند تاثیر به سزایی دارد و نتیجه ی چشم‌گیری مشاهده خواهد شد.

خطرات نحوه ی انجام کار درمان پی آر پی:

پی ار پی یک روش بی خطر،کم تهاجمی و غیر جراحی است و درد ناشی از ان بسیار ناچیز است.در این روش به پوست اطراف ناحیه تزریق صدمه ای وارد نمیشود و خطر بروز واکنش آلرژیک وجود ندارد زیرا که از خون خودتان استفاده میشود.

کاربردهای کلی پی آر پی:

بجز درمان ریزش مو ی سر این روش در درمان تیرگی و کدر بودن پوست و زمخت بودن بافت پوستی و در رفع چین و‌چروک و افتادگی پوست بسیار موثر واقع میشود.

باافزایش سن، پوست هم حالت پیرتری به خود می گیرد و برای برگرداندن آن به حالت قبل، می توان پی آر پی را تکرار کرد. در واقع پی آر پی روند پیری را متوقف نمی کند ولی در ظاهر فرد، زمان را به عقب بر می گرداند.
این روش درمانی که در کشور ما به نام پلاک‌ درمانی نیز انرا میشناسیم برای درمان ریزش مو و بهبود رشد موها بعد از کاشت مو آسیب دیدگی در ورزشکاران و مفاصل و بیماری های التهابی نیز کاربرد دارد.

پاسخ دهی به درمان با تزریق پی آر پی چگونه است؟

در 90 درصد موارد پاسخ به درمان وجود دارد. موهای قبلی و جدید در خطر ریزش قرار دارند و باید با روش مزوتراپی یا پی آر پی از آن پیشگیری نمود اما باید گفت در مواردی که از بدو تولد موها نازک و کم پشت هستند و علت آن سرشتی می باشد پی آر پی کمک کننده نیست.

به طورکلی‌:
این روش در تمام الگوهای ریزش مو به جز آلوپسی اسکار می تواند موثر باشد.

مدت زمان مشاهده اثرات پی آر پی چه مدت است؟

پی آر پی روش کند اثری می باشد و برای شروع اثرات خود به حداقل یک ماه زمان نیاز دارد. حتی در برخی گزارشات رویش مجدد بعد از گذشت 9 ماه مشاهده شده است.

ماندگاری پی آر پی:

ماندگاری آن حدودا 1 تا 1.5 سال است.

فواصل جلسات انجام درمان پی آر پی:

این روش در شروع حدودا 3 جلسه با فواصل هر 4 ماه بایدانجام گردد.

مراقبت های بعداز درمان پی آر پی:

درمان پی آر پی به دلیل بی عارضه و بی خطر بودن به مراقبت خاصی بعداز انجام نیاز ندارد.
فقط بهتر است تا روز بعد حمام نکنید و مصرف هر دارویی را با پزشک پی آر پی کننده هماهنگ فرمایید.

اقدامات قبل از انجام پی آر پی:

1)از آسپرین قطعا باید برای ده روز قبل از درمان و حداقل به مدت دو روز پس از درمان به دلیل تاثیر آن بر پلاکت ها خودداری شود. علاوه بر این باید از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی به مدت پنج روز قبل از درمان پرهیز شود.

2)مکمل هایی مانند Eویتامین نیز نباید مصرف شود زیرا اثرات درمان را کاهش میدهد.

3)دو روز پیش از درمان مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید تا بدن و پوست شما کاملاً پرآب و هیدراته شود.

4)یک یا دو هفته پیش از دریافت درمان، چربی کمتری بخورید و میزان مصرف کافئین را نیز کم کنید.

5)اگر دارو یا مکملی مصرف می‌کنید، حتماً راجع به مصرف آن‌ها پیش از پی ار پی با پزشک مشورت کنید. برخی از مکمل‌ها باعث افزایش خطر کبودی می‌شوند و نباید ۲ تا ۳ هفته پیش از درمان مصرف کنید.

مراقبت های بعداز انجام پی آر پی پوست بدن:

1)تا چهار ساعت پس از درمان، پوست خود را لمس نکنید. صبر کنید تا محل‌های تزریق بهبود یابند.

2)از انتقال آلودگی‌ها از طریق باد، گرد و خاک و دستان کثیف خودداری کنید.

3)تا ۲۴ ساعت بعد از تزریق، از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده نکنید.

4)از قرار دادن کمپرس سرد یا گرم روی محل درمان خودداری کنید.

5)برای خوابیدن، چند بالش زیر سر خود قرار دهید یا به صورت نیمه خوابیده قرار بگیرید. سعی کنید محل درمان بالا قرار بگیرد و تماسی با بالشت نداشته باشد.

6)تا یک ماه پس از درمان، از ضد آفتاب استفاده کنید.

7)ممکن است پوست شما تا یک هفته بعد از درمان کمی حساس باشد.در صورت کبودی یا قرمزی برای دریافت درمان لازم با پزشک خود مشورت کنید.

درمان پی آر پی به چه کسانی پیشنهاد نمیشود؟

1)کسانی که داروهای رقیق کننده‌ی خون مصرف می‌کنند.
2)کسانی که به طور سنگین دخانیات مصرف می‌کنند.
3)کسانی که سابقه‌ی اعتیاد به مواد مخدر یا الکل دارند پیشنهاد نمیشود.

مزایای انجام درمان پی آر پی:

چون در روش پی آر پی به غیر از پلاکت خون خودتان از هیچ ماده خارجی استفاده نمی شود، ایمن ترین روش درمانی در دنیا است.به دلیل این که این ماده از خود بیمار گرفته می شود، بنابراین امکان انتقال بیماری یا عوارض ناشی از ورود جسم خارجی در بدن مانند عفونت، پس زدن بافت ، و حساسیت وجود ندارد.به هیچ وجه خطراتی از قبیل ایجاد تومور در آن وجود ندارد.

باتوجه به وجود انواع آنتی بادی ها در پلاسما به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل می کند .

معایب انجام درمان پی آر پی:

1)ظهور نتیجه پی آر پی آهسته و تدریجی بوده و بعد از تزریق پی آر پی بین ۳ هفته تا ۴ ماه طول می کشد تا خود را نشان دهد.

2)حجم دهنده نیست و کاربرد ژل و چربی را برای پر کردن و حجم دهی ندارد مثلا برای پر کردن خط خنده و یا گونه گذاری استفاده ندارد.ولی میتوان برای افزایش ماندگاری چربی تزریقی،افزایش عملکرد نخهای کلاژنساز و لیفت آن را با پی آر پی ترکیب کرد.

تصویر صورت یک دختر خانم که با استفاده از تزریق پی ار پی اصلاح شده است. لوله های نگه دارنده و سرنگ پی ار پی با زمینه سفید در تصویر مشهود می باشد

نکته:

درچین های عمیق , افتادگی متوسط تا شدید پوست , ضایعات عروقی واسکار شدید با این روش نتایج خوبی ندارد وجهت رفع اینگونه موارد از ترکیب پی آر پی با روشهای درمانی دیگر مثل نخ کلاژنساز یا تزریق چربی یا ساب سیژن یا لیزرها استفاده میشود.

اگر قصد انجام درمان پی آر پی را دارید همین الان با کیلینیک زیبایی سروتونین تماس گرفته و از مشاوره ی رایگان پزشکان ما برخوردار شوید.

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.